تنوع زیستی و زنبور عسل

عسل طبیعی گل گندم

تنوع زیستی و زنبور عسل

حبیب
عسل طبیعی گل گندم

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

تنوع زیستی و زنبور عسل

 
مقدمه
در کشور ایران اکثر مردم فایده زنبور عسل را منحصرادر تولید عسل می دانند در صورتی که تمامی محصولات زنبور عسل سراسر فایده برای انسان و محیط زیست است . عسل از دیر باز در خدمت سلامت بشر بوده است و به عنوان یکی از پر مصرف ترین فرآورده های غذایی و دارویی شناخته شده است .عسل در درمان بسیاری از بیماریها همانند پوستی ،چشمی ،گوارشی ،سیستم ایمنی و سوختگی موثر است اما متاسفانه در ایران مصرف عسل هر فرد سالانه ۲۷۰ گرم است اما در کشورهای اروپایی یک کیلو و ۲۰۰ گرم است .از دیگر فرآورده های زنبور عسل می توان به موم اشاره نمود با شنیدن موم به ناگاه به یاد اجساد مومیایی شده تاریخی می افتیم که توسط موم اجساد را قرنها سالم نگهداری می کردند.موم زنبور عسل در صنایع داروسازی کاربرد فراوانی دارند به عنوان مثال به صورت روکش در کپسولها و قرصها و…و همچنین به صورت پمادها و کرم های دارویی و قرص استفاده میشود .جویدن موم باعث تقویت لثه و بهبود بیماریهای حلق و بینی و .. می شود .
اما موارد ذکر شده تنها فواید مصرفی تولیدات زنبور عسل می باشد.

گرده افشانی = تنوع زیستی

 
سال 2010 سال تنوع زیستی یا زی گونگی نام گزاری شد.
 
با توجه به این مطلب حفظ تنوع گیاهی خصوصا گونه های نادر و کمیاب و گونه های گیا هی در معرض خطر انقراض توسط گرده افشانی زنبورهای عسل هزاران با ر در مقایسه با محصولات کشاورزی دارای اهمیت بیشتری است .زیرا در اثر نابودی گونه های گیاهی تنوع زیستی به خطر می افتد و دیگر هیچ نوع منبع ژنتیکی قابل دسترس برای این گونه هارا نداریم و ما در برابر نسل حاضر و آینده برای حفظ این گونه ها مسوول هستیم
 
زنبور عسل باعث حفظ تنوع گیاهان در محیط زیست میشود شاید یکی از بزرگترین حافظان تنوع گیاهی در دنیا همین زنبورهای عسل هستند و امروزه اهمیت حفظ تنوع زیستی بر کسی پوشیده نیست . اگر گیاهان به خوبی گرده افشانی شوند محصولات آنها کم ،کوچک ویا پوک نمیشوند .لازم به ذکر است طبق بررسیهای انجام شده در این خصوص ارزش افزوده حاصل از گرده افشانی محصولات کشاورزی بیش از ۱۰۰ برابر ارزش ریالی تولیدات خود زنبور عسل است .
 
در کشورهای خارجی پرورش زنبور عسل مختص تولید عسل نیست از زنبورهای عسل برای رشد گیاهان استفاده می کنند به عنوان مثال در کشور آمریکا از زنبور داران حمایت شده و بابت هر کوچ به آنها یارانه قابل توجهی می پردازند زیرا دریافته اند که گرده افشانی گیاهان ۱۰ درصد توسط باد و ۹۰ درصد توسط زنبورها صورت می گیرد ودیگر اینکه برای جلوگیری از ریزش سدها و ازت دار کردن خاک از کندوها استفاده میشود اما متاسفانه به زنبور داران و زنبور عسل در ایران از نظرگرده افشا نی و حفظ گیاهان اهمیت داده نمی شود .باید صرف نظر از هزاران فایده فرآورده های زنبور عسل به اصل گرده افشانی توجه خاصی مبذول گردد و این اصل در راس قرار گیرد زیرا برای حفظ تنوع گیاهی و و از سوی دیگربرای رسیدن به بیشترین بازده محصولات کشاورزی باید به این امر اهمیت بخشید .
دیگر اینکه در نقاطی که گونه های گیاهی کمیا ب ونادر و یا در معرض خطر انقراض وجود دارد با نگهداری و پرورش زنبور عسل و گرده افشانی مسلما میتوانیم با برنامه ریزی اصولی به حفاظت از این گونه ها بپردازیم که وظیفه ای مقدس و الهی است .
 
درمانگری ‌زنبورها در ‌اعماق آب‌ها
 
مسلما فواید واثرات غذایی و درمانی عسل بر هیچ‌كس پوشیده نیست، اما جالب است بدانید خواص بره موم زنبور عسل نیز از آن كمتر نیست. بعلاوه در طب گیاهی از بره موم برای درمان سوختگی‌ها، جوش صورت، خراش‌ها، تبخال، ضرب دیدگی و التهاب‌های موجود در دهان، گلو یا سر استفاده می‌شود.
با این حال در دستاورد تازه‌ای محققان پژوهشكده آرتمیا و جانوران آبزی دانشگاه ارومیه نشان دادند عصاره الكلی بره موم زنبور عسل را می‌توان در درمان برخی بیماری‌های شایع آبزیان جایگزین آنتی‌بیوتیك‌ها كرد. با این جایگزینی، مضرات استفاده از آنتی‌بیوتیك بسیار كاهش می‌یابد و علاوه بر مزایای زیست محیطی سبب افزایش رشد اقتصادی كشور نیز خواهد شد.
 
 
امروزه تامین غذای پروتئینی یكی از بزرگ‌ترین مشكلات بیشتر جوامع بشری به شمار می‌رود، در این خصوص پرورش آبزیان در كنار سایر دام‌های اهلی و طیور می‌تواند نقش مهمی‌در تامین غذای مورد نیاز انسان داشته باشد.
برای استفاده بهینه از منابع اولیه و نیز دستیابی به حداكثر میزان تولید، چاره‌ای جز پرورش متراكم آبزیان نیست. اما در این شیوه پرورشی همواره خطر شیوع بیماری‌های مدیریتی و عفونی باكتریایی، ویروسی، قارچی و انگلی وجود دارد. معمولا پرورش‌دهندگان در اولین قدم برای مداوا و درمان ماهیان بیمار از انواع مختلف آنتی‌بیوتیك‌ها بدون توجه به مصارف انسانی و غیره استفاده می‌كنند.
 
از طرف دیگر باقی‌ماندن دارو در بافت‌های ماهیان مشكل دیگری است كه سلامت فرد مصرف‌كننده را با خطر مواجه می‌سازد. هدف از بررسی حاضر، یافتن تركیبات طبیعی ضد میكروبی بوده كه بتوانند در مقابله با اثرات بیماری‌زا كارایی مناسبی داشته باشند بدون آن‌كه از عوامل مخرب زیست محیطی بر آنها تاثیر بگذارد.
 
جلوگیری از آسیب دیدن گیاهان در برابر آفات

جدیدترین تحقیق دانشمندان نشان میدهد که زنبورهای عسل بیش از گرده افشانی برای گیاهان اهمیت دارند. محققان دانشگاه ورزبورگ آلمان در تحقیق خود تعدادی گیاه فلفل شیرین آمریکایی را به دو گروه تقسیم کرده، گروهی از زیر پوششی با تعدادی زنبور و لیسه حشرات و گروهی را زیر پوششی با فقط لیسه حشرات قرار دادند. آسیب وارده به برگهای این گیاه در گروه اول حدود 60 تا 70 درصد کمتر از گروه دوم بود.
یکی از این محققان اظهار داشت: « یافته های ما نشان می دهد که چرخیدن زنبورهای عسل به دور گیاهان فواید غیرمنتظره ای دارد. آنها نه تنها گرده گلها را جا به جا می کنند که سبب محافظت گیاهان از حشرات گیاهخوار می گردند. به نظر این محققان بدن بسیاری از این حشرات گیاه خوار از پرزهای حساس و ظریفی پوشیده شده که آنها را قادر می سازد لرزش جریان هوا و از جمله صدای نزدیک شدن زنبورهای عسل یا شکارگرهای دیگر را متوجه شوند. بنابراین با شنیدن این صدا یا خود را از گیاه به زیر می اندازند یا حرکت خود را متوقف می سازند. در صورتی که این حشرات به طور مداوم در معرض صدای وزوز زنبوران باشند (مثل اطراف درختان غرق در شکوفه) تغذیه شان کمتر خواهد شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 3 اسفند 1390 | 12:31 | نویسنده : حبیب |
ویژگی‌های "عسل طبیعی" چیست؟
فواید عسل برای سلامتی
جملات زیبا
همینطوری...
درمان رفلاکس معده با عسل
فواید بی نظیر عسل برای سلامتی
نكات جالب و خواندني در مورد عسل
درباره سایت
عسل و خواص آن
20معجزه عسل و دارچین
آنزیمها و اسیدهای موجود در عسل طبیعی
رفع گرفتگي رگ ها با كمك عسل طبيعي
Royal Jelly...
honey
زنبور عسل
رنگ عسل طبیعی چگونه است؟؟؟
تعريف جامع عسل
شفافیت پوست با عسل
زنبور عسل
آنچه عسل به شما می دهد!!
خواص دارویی عسل
قدرت زهر نیش زنبور عسل برابر با زهر مارهای سمی و خطرناک
اعجاب انگیز اما واقعی در باره زنبور عسل
تنوع زیستی و زنبور عسل
نگهداری عسل
درجه بندی عسل
ملاک انتخاب عسل خوب
عقاید و باورهای نادرست در مورد طبیعی یا مصنوعی بودن عسل
رنگ عسل
علت شکرک نزدن عسل های موجود در بازار چیست ؟
راههای جلوگیری از شکرک زدن
عسل شکرک زده
عسل طبیعی
آنزیم های موجود در عسل
ویتامین های موجود در عسل
اسید های موجود در عسل
خواص فیزیکی و شیمیایی عسل:
عسل
عسل و حافظه
عسل و کلیه
٢٠ معجزه ترکیب عسل طبیعی و دارچین
روشهای ذوب کردن عسل شکرک زده
آیا عسل خالص هم شکرک می زند؟
خاصیت بلوری شدن (شکرک زدن) عسل به عواملی متعددی بستگی دارد
عسل شکرک زده
خواص دارویی عسل
عسل
سایت ماه اسکین طراح قالب وبلاگ رایگان با امکانات عالی
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.

كد موسيقي براي وبلاگ